Friday, December 22, 2006

More summering: Avdelning Musik

Nu ska jag lista lite best of.
Och det kan vara så att det är gamla saker, alltså inte utkommna detta år som hamnar där. Men det här är en lista över sånt som färgat och påverkat mitt år.
OK?


Sigur Ròs - det fantastiska albumet "Takk". Jäklar alltså, tyckte sådär först, men sen tog det sig. Och det tog sig som fan.

Laibach- Kom starkt här på slutet med skivan "Volk", versioner på kända nationalsånger. Fy fan så bra!

Joanna Newsom- oxå en som spurtade på slutet. Skivan "Vs" är hur bra som helst, bästa låten Only skin räknar dessutom in på 16 och en halv minut innan den är klar. Det är läskigt bra.

Rammstein- Skivan "Rosenrot" är mycket bra. Dängan Man gegen man går inte att värja sig emot.

Myspace- Så mycket bra musik där alltså. Det är så att man aldrig får nog.

David and the Citizens- Gick jag fullständigt bananas på i somras. Gav mig ur en svettig eftermiddag och köpte ALLT som de släppt! De är verkligen bra. Lyssnade dock mig trött, tyvärr. Men de kommer tillbaka, det är jag säker på.

Depeche Mode- Skivan "Playing the angel" är en skiva som jag aldrig trodde att de skulle släppa. Inte för att jag trodde att de var slut, utan mer för att skivan låter som en debutplatta, det är skitigt hårdare än de låtit tidigare. Och samtidigt så är det en av deras mest "cleana" låt där. Precious.

Timo Räsiänen- fick låten "Have no fear promised child" på huvet och var tvungen att skaffa hela skiva och har inte ångrat mig en sekund. Sen var han Jävligt bra live oxå!

Britta Persson- Släppte då äntligen sin debutskiva "top quality bones and a little terrorist". Tyvärr så höll den kanske inte riktigt de högt ställda förväntningarna jag hade, men det är fortfarande är bra skiva.

Kent- "Du och jag döden" är ett mästerverk! Tältturnén sitter fortfarande fast på näthinnan. Dom är ju så bra.

The Knife- Skivan "Silent Shout" satt verkligen som "en kniv i knät"(ett uttryck jag hörde häromdagen). Just låten "silent shout" utnämner jag härmed till årets låt. Jag kan inte säga hur många gånger jag lyssnat på den. Jäklar i min lilla låda! Sen ska man inte glömma att Karin gästar Röyksopp på låten "What else is there" som är så bra så bra. Sen har jag även drömt att jag gifte mig med henne. Ja, jag gillar henne.

Håkan Hellström- Sjöng väldigt mycket Håkan i somras. Han är bara bra helt enkelt!

Nerg- Mitt egna band! Som naturligtvis är väldigt bra. Men vi får hoppas att nästa år blir Nerg-året!

Andra som är värda att nämnas:
Hello saferide, Damien Rice, Frida Hyvänen, death cab for cuties, Lisa Miskovsky, Anna ternheim, Frou Frou, Peter LeMarc, Kate Bush, New Order, Front 242, Kristian Antilla.


Stannar där, det finns en massa mer.

Övrigt som ska listas är:
Filmer
Händelser
Personer

3 Comments:

Blogger Jul i Laloland said...

Jag ska lista: bra händelser, händelser som suger, roligaste pryttlarna, musiken och skämten...kommer no gkomma böcker också..och lite till.

Du är musikguru NO 1

December 22, 2006  
Blogger Nyaga said...

Amorschken:
Thanx!

December 22, 2006  
Blogger Lena said...

Hej hej, ville bara säga lite God Jul och så. Kram =)

December 23, 2006  

Post a Comment

<< Home