Sunday, October 22, 2006

I´m gonna do this like I know what I´m doing.

Idag är det min födelsedag. Och jag skriver inte det för att fiska om uppmärksamhet.
Men det är min födelsedag idag.
Jag har firat den genom att städa min lägenhet. Det såg som sagt verkligen verkligen inte bra ut här hemma. Men efter 3 timmars nonstop städning så ser det jättefint ut nu.
När jag städat klart så kom släkt hit på besök.
Mamma, pappa, syster, mormor och hennes man.
Vi åt dammsugare, chokladbollar, mazariner, kakor och jordgubbstårta.
Jag fick presenter. Sängkläder och handdukar och bestick och en halsduk och pengar.
Precis vad jag ville ha.

Det har varit en lagom födelsedag, även om jag ibland kan vara en otrolig egoist och gärna ser att ljuset lyser på mig så har jag lite svårt för att slänga ihop en fest för mig. Vet inte varför men så är det.
Kan möjligen ha nåt att göra med att jag någongång typ på mellanstadiet bjöd en massa folk på födelsedagsfest och det kom typ bara tre eller nåt.

En av de tråkigaste födelsedagar senare år var för tre år sen tror jag, när jag fyllde 26.
Jag låg helt själv på ett hotellrum i Härnösand.
Det var verkligen tråkigt, jag var nästan pank, det var svinkallt och jag hade dejtat en tjej några gånger, hon ringde mig där jag satt på hotellrummet.
Och jag kände mig plötslig som en sån jävla loser. Att vara själv på hotell i en liten, tråkig stad när man fyller år.
Jag personligen hade och har inga problem med det. Men jag hörde på henne att hon tyckte lite synd om mig.
Det var mer det tror jag.
Det var som när jag en gång såg en dokumentär om olika bröllop på Svt, då var det ett av bröllopen som var i typ samlingssalen på folkets hus, med hela kittet av ljusbruna fällbord och tillika stolar.
Maten serverades på papperstallrikar.
Inga dukar, inget.
Maten var rostbiff och potatissallad.
Jag fick en sådan fruktansvärd ångest över att se detta. Men jag vet faktiskt inte om de som hade brölloppet såg något problem i att det var som det var.
Förstår man vad jag menar?

Det är som att gå in på kinarestaurangen i Torsby och den enda gästen är en småfet äldre dam som sitter själv och äter biff med bambuskott och dricker ett glas husets röda. Hon kanske tycker det är värsta lyxtillvaron, medan jag fan får existentiell kris när jag ser det.

En av de svåraste sakerna med att kuska landet runt vecka efter vecka är att jag får sådan ångest av att se de små samhällena som bara imploderar.
Butik efter butik slår ihop, hoppet rinner ur människorna.
Fabriken flyttar till estland, de unga flyttar till sthlm och de äldre går på Kinahaket och äter biff och dricker husets.
Jag är absolut ingen som ska döma vad som är ett meningsfullt liv eller inte. Men jag vill inte bli sån. Och grejjen är att jag kanske blir precis sån och inte ser något problem med det.
Jag tyckte ju det var helt ok där på hotelrummet.

Titeln anspelar på en låt som jag lyssnar mycket på nu och som är ett citat från nån, som jag nu har glömt. Men han fick frågan:
"How do you want to live your life?"
Och han svarar:
"I´m gonna do this like I know what I´m doing."

Sov gott
Jag är födelsedagsbarn i en timme och 8 minuter till. Jag ska fira det med en mazarin till.

10 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Grattis!

Jag fattar vad du menar. Jag kan känna samma existentiella ångest om jag är ensam hemma en fredags- eller lördagskväll, även om jag egentligen är trött och VILL ta det lugnt och slappa hemma. Men om man har sambon hemma känns det förstås inte så. Likaså kan ångesten smyga på mig om jag är inomhus när det är fint väder, även om jag har det bra inomhus. Det handlar väl om en känsla av att man eventuellt går miste om nåt ännu bättre. Det finns så mycket där ute, så många möjligheter.

Apropå förfallna små samhällen så rekommenderar jag Rostsverige:
http://rostsverige.blogs.se/

October 23, 2006  
Blogger Chester said...

grattis mannen!

jag är glad att du inte tog upp den där gången när du och jag jobbade i Åre (Järpen?) och delade en romantisk skidstuga samma dag som du fyllde år, och jag glömde gratta dig men personalen på skolan kom fan ihåg det. det var...ovärdigt.

October 23, 2006  
Blogger Nyaga said...

Fast jag tror att det var samma.
Alltså vi delade skidstuga i åre, men då fyllde jag inte år, men däremot så var det i Härnösand, för jag hade gjort pesrsonal där för ett tag sen och då tjatat om att nästa gång jag kom tillbaka skulle jag fylla år.

För övrigt så gjorde vi bejublade buffar och smeckar där.....de där gula glasögonen...vår loge var utgången till en spiraltrappa, kallt och övärdigt.

Men sen att du glömde mig...Hrmmm

October 23, 2006  
Blogger Chester said...

ja shit, var det inte där du gjorde din beryktade "flugan mot väggen" när vi spelade Buffe/Smecken?

teaterhistoria...

October 23, 2006  
Blogger Nyaga said...

Jo det var det.
Ha ha, det var tider det.

October 23, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Johnny, jag förstår inte varför du inte hör av dig. Barnet är ditt, det svär jag på för jag har inte varit med någon annan än dig (och Hol-Britta). Och varför var jag inte bjuden på din födelsedag? Skriv till mig och säg när vi kan ses. Jag väntar vid min bila...

October 23, 2006  
Blogger Nyaga said...

Ja, vi får se om det där Helena......vänta du vid bilan.

October 23, 2006  
Blogger Lena said...

Grattis i efterskott daaahlin!

Tyckte jättemycket om det här inlägget! Bra grejer att tänka på... jag kan också hemfalla ibland åt att tycka synd om folk, och det är tamejtusan nästan det värsta man kan göra!

Jag såg förresten dig på tv i morse. Satt i grodan ro och zappade förbi UR-programmen, och plötsligt stod du där i en skolkorridor med fina lappar på skåpen med allehanda elakheter om dig. Det var lite otippat och skoj.

October 23, 2006  
Blogger Nyaga said...

Lena: TAck ska du ha. Och det är ju oftast i grodan ro som folk dyker upp när man minst anar det.

Jag är i Umeå nu. Det är kallt och det regnar.

October 24, 2006  
Blogger Lena said...

Isch. Inte kanske primärt för att du är i Umeå, utan för att det är skruttväder när du är där.

October 24, 2006  

Post a Comment

<< Home