Tuesday, October 17, 2006

Borde jag vara glad?(Jag hade tänkte skriva om festen i helgen, men detta kom ivägen kan man säga. Men det kommer senare)



Titta noga på bilden ovan. För där bor de som verkligen tjänar på Regeringens budget.
På rapport blev en äldre herre från Djursholm intervjuad. Han sa att när moderaterna kallar sig det nya arbetarpartiet så handlar det om att de ska skaffa fram fler arbeten. Det låter väl som en logisk förklaring från den stängda verkstan som råder i vår överklass.
Och efter nyår så halveras förmögenhetsskatten.
Plus att inkomstskatten går ner. Så då kan gubben och alla andra i djursholm bli ännu gladare.
De som kanske inte är lika glada är de som är sjukskrivna eller arbetslösa. För efter 300 dagar så får du inga mer pengar. Då får du ta ett jobb oavsett va det är. Har du försörjningsansvar så sträcks den där perioden ut till 450 dagar.
Men det är bara 70% de första 100 dagarna, sen blir det...ja viskas det inte om 60% av din inkomst.

Men vad moderaterna inte kan svara på det är vad skattesänkningar för det rika, utförsäljninga av statliga företag såsom SAS, TELIA, Apoteket, vin och sprit mm, nedläggning av myndigheten för skolutveckling, Länsarbetsnämderna, arbetslivs institutet, borttagning av den gröna skatteväxlingen, höjda avgifter till fack och A-kassa ska göra för att ge fler jobb?

Jo just det, man tar ju bort lite arbetsskydd, tar bort några avgifter för företagarna så att de ska anställa mer.

Men snälla Reinfeldt, har du levt i ett hål de senaste åren? Sossarna HAR varit näringslivsvänner så mycket att det har svidit i en väsntersjäl som min.
Sossarna har smörjt ekonomin och smörat för de rika.
Men jobben har uteblivit.
Näringslivet verkar helt enkelt inte intresserade av att skapa fler jobb.
Varför skulle det nu helt plötsligt bara explodera fram en massa nya jobb ur skattesmitaren Anders Borgs trollerihatt?

Och vad ska man då göra om man får A-kassan sänkt och indragen och det fortfarande inte finns ett jobb?
Det är en fråga som ingen i regeringen vill eller kan svara på.

Men just det, det är ju de rika som nu kan anställa hur många pigor, städerskor, upppassare, trädgårdsmästare, slavar och barnpassre de vill, för det blir ju billigare samtidigt som de rika kommer få mer pengar.
MYCKET MER PENGAR.

Och då har vi ju inte pratat om kulturpolitiken, och upprivandet av stopplagarna vad det gäller utförsäljningar av sjukhus och hyresrätter.

Men angående rubriken. Borde jag vara glad?
Jag kommer få mer pengar eftersom jag har jobb och får skattesäkning, jag kommer snart att kunna köpa loss min hyresrätt vilket jag kommer att tjäna mycket pengar på i sinom tid.
Borde inte jag vara glad eftersom jag får det bättre?
Men nej, jag kan inte vara glad när landet styrs av folk som har egna lagar och en egen agenda som går ut på att ge de rika mer pengar samtidigt som ska trycka ner de som verkligen behöver hjälp.

Förresten, den som måste råka mest illa ut i den nya budgeten är väl en som är arbetslös eller sjukskriven och snusar. För snusskatten höjs ju med 100%.

Ta från de fattiga och ge till de rika. Inga har gjort det så tydligt som vår kära skattesmitande, fuskande och ljugande regering.

Och förresten....hur blir det med trängselskatten? Nej just det. De vågar inte ta beslut....just det...så var det.

Sen tillsist: är det inte märkligt att de som propagerat mest och högst för att sänka skatten på hushållsnäratjänster inte verkar ha betalt skatten från början.........är inte det konstigt.
"Tycker inte du det? Tycker inte du det?"

15 Comments:

Blogger Chester said...

shit Johnny boy, det här valet har verkligen väckt politikern i dig... jag förväntar mig inget mindre än att du kandiderar på ngn nivå 2010. och om så blir fallet så måste du sluta tjuvsurfa på Max BUMS annars kommer K G Bergström att slita dig i stycken som en galen hund.

October 17, 2006  
Blogger Nyaga said...

JAg HAR slutat fusksurfa på max.
JAg har egen uppkoppling nu.
som jag betalar för
VITT.

Däremot har jag jobbat svart.

October 17, 2006  
Blogger Thérèse said...

Bra skrivet , jag håller helt med. Den här jävla regeringen verkar leva så långt bort från vanligt folks vardag som det bara är möjligt. Jag är så arg att så många som nu kommer att drabbas av försämningar lät sig luras att rösta på "det nya arbetarpartiet"

October 17, 2006  
Blogger Nyaga said...

JA Therese, det är det som är så sorgligt.
Att de lät sig bli så lurade

October 17, 2006  
Blogger Lena said...

Det är skönt att du inte har blivit bitter i alla fall!

Du... ska vi inte ta och skippa den där lunchen och ses vid Västerbron istället på tisdag, södra brofästet? Jag tar med någon billig sprit med skruvkork.

October 17, 2006  
Blogger Nyaga said...

Lena:
Låter som en strålande idé.
Tyvärr är jag i Umeå på tisdag, skellefteå på onsdag och Luleå på torsdag. Sen ska jag till Karlskrona på fredag.....så jag vet inte riktigt när vi ska hinna fulsupa under västerbron.
Kanske nästa lördag, men då ska jag på konsert, nu på lördag är jag ev upptagen, på fredag ska jag repa, måndag åker jag till umeå....så kanske nästa söndag? På dagen då, så man inte är helt paj när man ska och jobba på måndagen.....

Jag måste göra nåt åt mitt "liv" snart....

October 17, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

Väl rutet igen.

Vilket datum är SSIK-festen?

October 17, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Tur att jag inte snusar iaf! Alltid ngt att glädjas åt som sjukskriven som håller på att slussas ut i arbetslöshet.

Sedan ser jag att jag inte finns med på din fina karta och tur är väl det eftersom jag nog fan är fattigast på den här ön. Alla nyfödda här har större förmögenhet än jag har...

Glömde jag nämna att jag inte sovit ens en minut i natt? Nae, det gjorde jag tydligen inte...

October 18, 2006  
Blogger Lena said...

Jaha, ska vi fulsupa...? Jag som trodde att vi bara skulle bedöva oss inför hoppet! ;-)

October 18, 2006  
Blogger aspungen said...

En gång i tiden tänkte jag nog bli ungefär lika rik som du, då hade jag också tjänat på den där skattesänkningen. Jag är idag sjukskriven sen 4 år tillbaka och förtidspensionerad sen några månader tillbaka. Jag vill bara tacka dig för att du tycker att såna som jag är viktigare än dina egna skattesänkningar. Själv har jag aldrig förstått hur man kan sätta andra framför sig själv om man vet att andra får det så mycket sämre. Hela samhället idag har blivit så individualistisk och "satsa-på-dig-själv" att sådana kommentarer som dina faktiskt är jävligt sällsynta. Stå på dig. Kommer nog å titta in här nån mer gång i framtiden.

October 18, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Och så ska vi inte glömma att de tar bort Djurskyddsinstitutet. Men vad fan ska vi med det till? Djuren får väl ta hand om sig själva de också i det nya ego-samhället. Det är ju inte bara vi människor som ska behöva tänka lite.

October 18, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Och så ska vi inte glömma att de tar bort Djurskyddsmyndigheten. Men vad fan ska vi med det till? Djuren får väl ta hand om sig själva de också i det nya ego-samhället. Det är ju inte bara vi människor som ska behöva tänka lite. Förbannade djurjävlar som ska åka snålskjuts.

October 18, 2006  
Blogger aspungen said...

"förbannade djurjävlar som ska åka snålskjuts"

nina: så klockren kommentar! :)

October 18, 2006  
Blogger Nyaga said...

Tyvärr så är solidaritet en bristvara i samhället numera känns det som.

October 19, 2006  
Blogger secretandso said...

Är det generationsbetingat?
60talisterna har tagit över.
De som vill och ska ha allt.
Eller generaliserar jag bara då?

October 19, 2006  

Post a Comment

<< Home