Tuesday, September 19, 2006

The dark ages are upon us

Att vakna med en högerregering är inget som jag vill göra om.
Tyvärr så kommer jag att få göra det varje dag i 4 år till.
Det känns ärligt talat inte bra.
Och vad som inte känns bra är att hälften av alla som röstat på moderaterna tror jag inte har FÖRSTÅTT VAD DET INNEBÄR!!

"Men jobben är viktiga". Är det enda som de har att säga.
Men betänk då att de vill:

-Sänka A-kassan.

-Sänka avdragen för A-kassan

-HÖJA avgiften till A-kassan

-Sänka sjukförsäkringen

-Sälja ut fler statliga bolag(apoteket bla)

-Privatisera först avdelningar på sjukhus sen hela sjukhusen, så att vi á la Amerika ska börja med privata sjukförsäkringar. Det bli kul!

- Sälja ut de stora regionssjukhusen, som bedriver all forksning ino medicin. Det blir oxå kul, när staten under årtionden plöjt ner pengar för att sverige ska vara ledande i medecinforskning och sen så säljer vi ut allt det till högstbjudande.

-Upphäva stopplagen för utförsäljning av de kommunala bostadsbolagen. Alla ska kunna köpa sin lägenhet, säger de. Visset. Men KAN alla köpa sin lägenhet, och vad händer med dom som inte kan. Och vilka är det som tillslut kommer att ha råd att bo i attraktiva områden.....men enligt Axén Olin så ska en ökad utförsäljning motverka segregationen....jag fattar bara inte hur.

-Införa betyg i ordning och reda i skolan!

-INTE höja ersättningen för studenter.

-Dra ner på bidragen till statliga och kommunala teatrar. Kulturen ska konkurens utsättas.

-Avskaffa lagen om att alla kommuner måste ha ett bibliotek. Det är ju dumt med folkbildning.....

-Låta pensionärena betala MER skatt än löntagarna. Men det är ju rimligt, för de är väl bara en belastning för landet som de har byggt upp.....

-Ta bort anställningskyddet för ungdomar. Så att de kan sparkas när chefen känner för det.

-Sänka biståndet. Världen svälter, men det skiter Reinfeldt i, för hans fru sitter i kommunfullmäktige i Täby, en av de kommuner som tar emot MINST antal flyktingar i hela Sverige(för övrigt röstade Reinfeldt och hans moderater emot flyktingamnestin, det är bra).

-Införa hårdare tag mot fildelare.

-Uppmuntra friskolor och öka skolpengen och att hela skolpengen ska fälja med även om man väljer en friskola. Det är ju bra för då kommer de kommunala skolorna i problemområden(oftast med stor segregation så att de fina väljer en privatskola)få ÄNNU mindre pengar.

-Halvera förmögenhetsskatten för att till sist ta bort den helt. Det är ju bra...så att de rika får behålla mer pengar och kan köpa fler lägenheter i innerstaden så att segregationen bli mindre....eller hur var det nu?

-Betyg från 6:e klass. Ungarna ska veta tidigt om de är dåliga!

Har jag glömt något? JA förmodligen.
Men mot allt detta så får vi ju 1000kronor kvar i plånboken efter skatt...eller vänta, det var ju inte 1000, det var ju 500, och det var ju om var två i hushållet och tjänade minst 25.000....men ändå. Vi ska ju sänka skatten med 37 miljoner.
Och nu vet vi ju hur det ska finansieras.


Jag är så besviken på svenska folket, och jag hoppas nu innerligt att borgarna inte gör som sist, vare sig i riksdagen eller i stadshuset.

Nu är det bara att bita ihop och hoppas att Margot vill komma hem och styra upp det här.

16 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I hear you, man! Är så galet upprörd att jag inte hittar ord... Var trumpen som en gnu igår. Försökte självmedicinera med David & the Citizens, men det hjälpte inte. Skitfolk som inte fattar vad de pysslar med. Jag är visserligen för demokrati, men det är tamejtusan inte ett helt vinnande koncept när folk inte tar sitt ansvar och tar reda på vad deras röstande kan medföra för konsekvenser. Morr.

September 19, 2006  
Blogger Chester said...

jag satt i tummelbanevagnen på väg hem idag och tänkte på vilka 34% som var moderater. läskigt.
jag saknar den tiden när moderater alltid bara åkte limo.

/K

September 19, 2006  
Blogger Jul i Laloland said...

Åh!! I felle your pain Mr Music.
NU har jag varit upprörd i en evighet känns det som, men så ska skiten fortsätta i 4 förbannade år...herregud.

September 19, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jag ser att du är upprörd. Av denna anledning vill jag ge dig några fler aspekter. Jag begär inte alls att du ska tycka om dem, men vill ändå delge dig dem.
A-kassan som helhet är ett skyddsnät som kostar staten mycket pengar. Kan delar av dessa pengar användas till att bekosta nya arbeten - och då menar jag inte nystartsjobb - bidrar dessa till att fler än idag får en sysselsättning, med en lön som går att leva på. Sossarna har ju misslyckats kapitalt med sitt mål, så kanske detta kan ge något. Varför avgiften till a-kassan ska höjas förstår inte jag heller.
Om att sälja ut sjukvården och forskning, vill jag bara skicka dig ett citat från Karolinska Institutets hemsida. "Karolinska Institutet är idag ett av Europas största medicinska universitet. Det är också Sveriges största centrum för medicinsk utbildning och forskning med 30 procent av den medicinska utbildningen och 40 procent av all medicinsk akademisk forskning i landet." Det är inte troligt att detta universitet säljs.
Om pensionärerna får du detta citat från alliansens valmanifest:"Allians för Sverige avser att...förbättra bostadstillägg för pensionärer och förtidspensionärer..." Ställ det mot skatten.
Att moderaterna vill sänka biståndet garanterar inte att förslaget kommer att gå igenom. Det är fyra partier som ska regera tillsammans och de har inte det förslaget på sin agenda.
En stor satsning på de yngre i skolan har man också tänkt tillföra. Den riktar sig mot de områden där skolelever idag tenderar att bli sämre och sämre och innefattar "...speciallärare, läsa-räkna-skriva-satsningen, ökat individuellt stöd, samt satsningen på matematik och svenska..."
Vad gäller studiebidragen säger man att man "...använder delar av socialdemokraternas höjning av studiemedlen." Vad det innebär, vet ingen idag, men visar sig troligen då budgeten presenteras.
Kulturen har inte fått höjda (mer än inflationen) bidrag de senaste åren, med en annan regering.
Om fastighetsskatten säger alliansen så här: Fastighetsskatten ska först frysas för år 2007. Därefter tas den bort, men kommer troligen att kompenseras av en höjd reavinstskatt. Pengarna måste ju in men frågan är hur. Om fastighetsskatten får du detta citat "Göran Persson släppte upp en försöksballong om att helt slopa förmögenhetsskatten på onsdagen." samt denna länk till varifrån citatet kommer: http://user.bahnhof.se/~danne/vk_Psonformsk04mars.htm. Dessutom även denna länk som visar att moderaterna inte är de enda som bedrivit den sortens politik: http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/20761
Betyg ges idag från årskurs 8, två år tidigare än som föreslaget. Är det så stor skillnad?
Avslutningsvis; länken till lite mer faktainsamling: http://www.maktskifte06.se/fileadmin/Upload/pdf/Valmanifest_2006.pdf
Läs det - förutsättningslöst. Det var detta de gick till val på.
Jag tror också att en person i sysselsättning är bättre än en i åtgärd.
Hur kulturen ska få mera pengar grubblar även jag över.

Det har aldrig tidigare hänt att de borgerliga tagit över när Sverige haft en sådan god tillväxt som nu, så en intressant fråga är kanske: Varför tror vi inte längre på den politik som socialdemokraterna för?

Jag har säkert som du, glömt en hel del, men ville bara bemöta det hela lite grann.

September 19, 2006  
Blogger Nyaga said...

I don´t know who said....
....men jag anar......
Som du säger själv så förstår jag inte, men jag är ju medveten om att det var en svartvit bild jag målade upp.
MEN kontentan i den borgerliga politiken är ju ändå: den som kan betala får det lite bättre.
Det tycker inte jag är ok.

Sen att de nu går ut och säger att de ska sälja ut statliga företag för 50miljoner om året är ju en sjuk tanke.
Fattar inte det. Moderaterna som älskar att äga. Varför vill de inte äga en massa bolag då?

Men du har ju inte alls bemött tankarna om utförsäljninga av kommunala bostadsbolag, vårdnadsbidrag, slopandet av arbetsskyddet för unga, höjd avgift, samt slopade avdrag för a-kassan, hur det blir bättre för sjukskrivna när man sänker deras bidrag, biblioteksavskaffandet, sen har vi lite andra sköna saker som att ta bort den fria entrén på museer.
Och grejjen är, visst pensionärerna ska få bättre BIDRAG, va fan är det med det? Först spyr alliansen galla över bidrags sverige och sen istället för att sänka skatten för dom så är det bidrag istället? Jag fattar inte?

Men det ska bli spännande när NATO vänliga KD, Fp och M ska sätta sig och tänka över försvaret...men du kanske gillar NATO?

OCH faktum är att deras skolpoilitok suger som fan. De är ute och cyklar.

Slutligen så förespråkar jag ju som du kanske vet inte en i grunden socialdemokratisk regering. JAg tycker de har fulat ut big time, gång på gång.
Men jag finner inte lösningen till höger, utan till vänster.

Staten måste ta ansvar för att det kommer flera jobb, inte lägga det i händerna på den privata sektorn. Om du missat det så går konjunkturen för högtryck, men det kommer ju inga jobb.
Och varför ska vi då ge dom i uppdrag att ge oss fler jobb. Tydligen så klarar de inte av det.
Eller...........

September 20, 2006  
Blogger Nyaga said...

Och en sak till:
Paret reinfelds härliga inställning till flyktingar.
Det blir fint, när de sitter som största partiet.
Sen har vi ju häxan Axén Olin i sthlm. Vad hon tycker ska vi ju inte ens prata om.
Men hur anser du att segregationen minskar av att vi säljer ut hyresrätter. Det undrar jag verkligen.

September 20, 2006  
Blogger Cliff Hanger said...

Bra glöd! Bra skrivet! Det är verkligen förjävligt det här. Jag länkade till detta inlägg i ett svar på en kommentar på min blogg.

Varifrån har du fått dina uppgifter? Jag läste faktiskt på moderaternas hemsida att de ville höja studiemedlet med 300/månaden, men det är ju en piss i sjön jämfört med vad som egentligen behövs.

Men, kontentan är givetvis att högerpolitiken förbättrar för de som redan har det bra och försämrar för de som har det dåligt eller lite mindre bra. Den leder till ökade klyftor.

September 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jag tar mig friheten att länka till det här inlägget...

Jag tror att vi får tillbaka får röd(gröna) regering 2010. Förhoppningsvis kommer inte borgarna att kunna göra särskilt mycket förändringer på fyra år och då tycker svenska folket att det inte alls blev bättre, så de tar tillbaka ossarna. Hoppas, hoppas, hoppas...

September 20, 2006  
Blogger Nyaga said...

Cliff:
Moderaterna har sagt att de kan tänka sig att höja studiemedlen inom de närmsta 4 åren.
en sådan formulering betyder nästan alltid att det inte blir något. Plus att de övriga 3 småfascistiska medlöparna inte är så pigga på det.

Johnny99:
Spännande att du åker tummelbana. Vart går den...skakar den mycket?
Själv åker jag numera bara kummelbana.

September 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

A va då,då ha ha .... Ja många av de som röstat är yngre individer som tycker att en förändring behövs och det fick de ju också,till det värre.Lyssnar inte folk på vad partiledarna säger innan de går och röstar!?.Verkar ju inte så med tanke på Centerns kommande förändringar som slår hårt mot unga.Ett parti som många unga också röstat på vaa...bhaa !? Lina

http://img205.imageshack.us/
img205/5738/allianscamping2di6.jpg

September 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Ehh, varför skyller du på Fi? Det är ju helgalet och tog bort allt sans från din text.

Kolla i stället hur stor procent av sossarna som gick över till M - bara för att få bort Persson.

Du måste vara man. Och rädd för kvinnor. Stackars dig.

September 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Hörru Johnny! Det väljarstöd som F! fick (1%) motsvarar INTE den procentsats med vilken vänsterblocket förlorade. Jag tycker att du är lite orättvis nu. (Och, ja, du är nog lite rädd för kvinnor, men vem är inte det? Kvinnor är skitläskiga.)
Har du förresten tänkt på att ditt bloggnamn känns lite kd, sådär?

September 22, 2006  
Blogger Nyaga said...

Hej,
jag vet att FI påhoppet var lite överilat. JAg ber om ursäkt.
Men jag var förtvivlad och ett tag såg det ut som skillnaden mellan blocken skulle bli lika stor som FI var. men nu blev det inte så.

Jag ber om ursäkt och kommer att ta bort den delan av inlägget.
Ibland blir man bara så trött. Men OM skillanden hade varit FI så hade det ju i praktiken varit att motarbeta sina egna mål att rösta på dem...eller?

September 22, 2006  
Blogger Nyaga said...

Sen så:
Ja, jag är man.
nej, jag är inte vidare rädd för kvinnor. Inte mer än vanligt liksom.

September 22, 2006  
Blogger Thérèse said...

Mycket bra skrivet , jag länkar om det är okey

September 27, 2006  
Blogger Nyaga said...

Det är helt ok att länka till det så mycket man vill

/Nyaga

September 29, 2006  

Post a Comment

<< Home