Thursday, April 20, 2006

Flow my tears Mr Rainyday















Vaknade imorse av att regnet smattrade mot byggnadsställningen utanför fönstret.
Himlen var mörkgrå och det kändes som att någon hade släckt solen.
Jag stod dubbelvikt och kikade under min svarta rullgardin och tänkte med lätt knuten näve: Fan! Skulle det inte bli vår nu?
Men tydligen så skulle det inte det.
Klockan var 05:20 och det var ingen idé för mig att stå där och hänga under rullgardinen, så jag gick och la mig igen.

När jag vaknade igen av att klockan ringde så släpade jag mig återigen till fönstret.
Det snöade.
Skit oxå.

Nu regnar det igen.

Jag har snart läst ut boken "Bladerunner", eller som den hette i första översättningen: "Androidens drömmar".
Men jag gillar allra mest den engelska orginaltiteln: "Do androids dream of electric sheap?"
Den är skriven av Philip K Dick. En mycket spännande Sci-fi författare, som tydligen gick på tunga droger och hade svåra hallisar medan han skrev. Vilket kan förklara att ett sidotema i många av hans böcker är att folk är uppkopplade till olika sorters hallucinatoriska "lådor" där en massa människor kan koppla in sig på samtidigt. Att man iklär sig en och samma personlighet...så att den blir som en gud......kanske svårt att förstå. Men läs gärna en av hans böcker. De är bra.
Han har för övrigt kommit med en av mina favvo titlar:
"Flow my tears, the policeman said."

Läs mer om honom på http://www.philipkdick.com

På bilden är det Harrison Ford som Rick Deckard, huvudpersonen i filmatisering av Bladerunner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home